Zen og psykoterapi
Tim
Pallis
Vi
skal ikke mange Œrtier tilbage, da religion fuldst¾ndig dominerede det
psykologiske omrŒde, og sŒdan er det stadig mange steder i verden i dag.
Mentale lidelser blev tidligere betragtet som d¾monisk bes¾ttelse eller moralsk
ford¾rv, og derfor var kuren enten eksorcisme eller anger. Jeg tror, vi skal
v¾re glade for den moderne psykologis videnskabelige forklaringer pŒ
menneskelige f¿lelser og adf¾rd.
Psykologien
er fundamentalt set objektiv og analyserende, og psykoterapien er bevidst om at
afd¾kke og afklare. Den s¿ger vore kreative potentialer, stimulerer vor
psykiske udvikling, fokuserer pŒ dr¿mme og oplevelser og hj¾lper os med at fŒ
kontrol over vort sind og liv.
Psykologien
tager sig altsŒ af menneskets mere eller mindre kaotiske str¿m af tanker og
f¿lelser, og terapiens metode er at bevidstg¿re undertrykte f¿lelser af angst,
vrede og fortvivlelse, sŒ de kan komme ind i bevidsthedens lys og sŒledes ikke
pŒvirke os negativt og ubevidst.
I
mods¾tning til den psykologiske oplevelsesverdens horisontale tidslighed,
besk¾ftiger religion sig med et langt st¿rre perspektiv, som str¾kker sig fra
en fjern fortid uden begyndelse til en fjern fremtid uden ende.
Det
karakteristiske ved buddhismen er, at der ikke findes en skaber og ingen
dommedag i tilv¾relsens proces. Buddhismen hj¾lper mennesket med at finde sin egentlige
natur i det evige nuv¾r vertikalt pŒ
sindets horisontale associationsr¾kke.
Den
Zen buddhistiske praksis gŒr netop ud
pŒ, at l¾gge et vertikalt snit i den mentale str¿m og afsk¾re dens forl¿b for
derved at Œbne for bevidsthedens dybde og mening, sŒ vi kan realisere vor evige
natur lige i nuv¾ret.
Fra
denne rene bevidsthed og dybde, som er vor naturlige tilstand
"bagved" den psykologiske tids str¿m af tanker og f¿lelser, kan man
nu frit bev¾ge sig ud i hele sit eksistentielle liv og sine psykologiske
processer stŒende i det evige nu.
Ved
at afsk¾re tiden og Œbne op for evigheden stiger man altsŒ igen op fra det
transcendente dyb og ind i tidens psykologiske dimension, hvor man bev¾ger sig
fremad sammen med livets muligheder. Man er nu ikke l¾ngere bundet af sin
personlige oplevelsesverdens betingede f¾nomener, fordi det evige nuv¾r har givet
ens liv en ny rummelig bevidsthed.
Den
psykedeliske revolution, den transpersonlige psykologis revolution og de
politiske revolutioner fulgte efter hverandre i slutningen af tresserne og
langt ind i halvfjerdserne. Men som det ofte gŒr, blev de undertrykte snart
selv undertrykkere.
De
revolution¾re utopister var sŒ syge af at f¿le sig domineret af de etablerede
autoriteter, at de nu som "frigjorte" ikke kun str¾bte efter at
bestemme over deres egen, men ogsŒ andres sk¾bne.
Den
gŒr imidlertid ikke for den spirituelle person, som besk¾ftiger sig med
mystikkens indre revolution. Mystikkens frig¿relsesveje tillader ikke
selviskheden og heller ikke den kollektive selviskhed et nyt spillerum.
De
mange forskellige nye psykoterapier, som sŒ dagens lys i de Œr, havde n¾sten
alle snuset til ¯stens mystik og i s¾rdeleshed l¾rt meget af buddhismen. Den
nye transpersonlige psykologis arkitekter havde bŒde l¾rt af deres psykedeliske
erfaringer og ¯stens meditationsteknikker. Alle var de gamle syrehoveder med hang
til buddhismens religionspsykologi.
Efter
deres bevidsthedsudvidende trip rejste de ligesom hippier og beatdigtere til
Indien, Sri Lanka, Burma, Thailand, Korea eller Japan for at m¿de
meditationsmestre, som kunne fort¾lle dem, hvad vej de nu skulle gŒ. Alle fik
de at vide, at trippene og oplevelsernes verden ikke er vejen, og at vejen til
oplysningen bŒde er uendelig lang og usigelig kort. Men meditation skal der
til.
En
af vanskelighederne ved at v¾re psykolog og spirituelt interesseret pŒ samme tid
- mŒske med meget sp¾ndende psykedelisk-spirituelle erfaringer i bagagen - er
at skulle stille denne tunge bagage fra sig under meditationstr¾ningen. Det er
lettere sagt end gjort at afsk¾re trangen til nye terapeutiske oplevelser, som
¿nskes gennemlevet for at overvinde f.eks. sin angst.
Lykkedes
det efter Œrs praksis at fŒ sŒ meget hold pŒ sin meditative koncentrationen, at
sindets umiddelbare tendens til dagdr¿mmeri kan standses, i det mindste under
selve meditationen, springer en ny narcissisme ud af bagagen: HŒbet om at blive
oplyst!
Der
opstŒr fascinerende psykologiske og psykosomatiske h¾ndelser is¾r i ugelang
intensiv meditationspraksis. Men de viser sig i reglen kun Žn gang, og det vil
v¾re dumt at forvente dem igen. For disse oplevelser g¾lder det, at de ikke
varer ret l¾nge og ikke har s¾rlig dyb betydning.
I
det hele taget g¾lder det, at psykologiske reaktioner, energi potentialer og
"highs" ikke gŒr i dybden og ikke transcenderer vore psykologiske
b¿lgel¾ngder, eller n¾rmer sig vor evige
natur, hvor den rene bevidsthed "bagved" eller "under"
nuv¾ret fuldst¾ndig oph¾ver selvets betydning.
Menneskets
eksistentielle lidelse er, at det f¿ler sig adskilt, mangelfuld og
fragmenteret. Der synes at v¾re en afstand til verden og andre mennesker, som
det ikke er muligt at oph¾ve. Men det er en misforstŒelse at tro, at mennesket
kan realisere sig selv eller opnŒ en vedvarende f¿lelse af at v¾re hel og udelt
ved at aktualisere sine kreative potentialer i psykoterapi.
Personlighedsudvikling
kan ikke f¿re til den frig¿relse, der er behov for. Og det er bedst at v¾re
indstillet pŒ, at den ¿nskelige naturlige tilstand ikke personligt kan opnŒs
eller virkeligg¿res.
Psykologiske
problemer og neuroser kan afhj¾lpes med terapi, men eksistentielle dilemmaer
kan kun forsvinde ved at blive Žt med dem dvs. ved at g¿re dilemmaet til sin
vej i spirituel tr¾ning.
Det
er derfor vigtigt at forstŒ, at det ikke nytter at fors¿ge at integrere
terapeutiske og spirituelle metoder pŒ en sŒdan mŒde, at det er den
psykologiske terminologi og den psykologiske forstŒelsesramme, som spiller
f¿rste violin pŒ bekostning af det spirituelle.
Psykologien
er simpelthen ikke bred nok til at favne eller pŒ fyldestg¿rende vis give sig i
lag med vore dybeste spirituelle l¾ngsler. PŒ den anden side er det
selvf¿lgelig sŒdan, at spirituel eller religi¿s praksis sagtens kan bruge
psykologiens eller terapiernes begrebsapparatur til at forstŒ det sind, som er
eksistentielt plaget.
Jeg
vil blot advare mod en tendens til at forklare spirituelle erfaringer med
psykologiens begreber, blot fordi der for tiden er en ber¿ringsangst overfor
religi¿s terminologi. Men samtidig er jeg Œben for muligheden af at betragte
psykologiske oplevelser med spirituelle ¿jne. Dette omvendte synspunkt kan v¾re
med til at grundl¾gge en kontemplativ psykologi, hvor netop eksistensen af
bevidsthedsrummets v¾sen er basis for bevidsthedslivets indhold.
Man
kan sige, at den buddhistiske praksis handler om lidt efter lidt at befri sig
for sine psykologiske hindringer for at erkende sin virkelige identitet eller
sin umiddelbare situationstotalitet. Psykoterapien handler derimod om at hj¾lpe
mennesker med at foretage visse psykologiske justeringer og tilpasninger bŒde i
forhold til sig selv og i forhold til andre mennesker.
Den
japanske Soto Zen mester Dōgen
Kigen (1200-1253) sagde: "At udforske Buddhas vej er at udforske sig selv.
At udforske sig selv er at glemme sig selv. At glemme sig selv er at blive
v¾kket af alle ting. NŒr du er v¾kket af alle ting, er din krop og dit sind
sŒvel som andres kroppe og sind faldet v¾k. Ingen spor af oplysningen bliver
tilbage, og denne sporl¿shed forts¾tter uden oph¿r."
Buddhisme
drejer sig sŒledes ikke om at s¿ge en ny psykologisk identitet, men at s¿ge og
finde ens virkelige identitet ved at
blive v¾kket af alle ting. Det vil sige at blive virkeliggjort eller
aktualiseret af denne verden. At realisere buddhanaturen er at realisere vor
identitet med universet.
Alle
mennesker er til tider mere eller mindre neurotiske, egoistiske, selvoptagne,
frygtsomme, indbildske, jaloux, beg¾rlige og uvidende osv. Men de er ogsŒ
k¾rlige, bet¾nksomme, hj¾lpsomme, venlige, uselviske og menneskelige osv. Det
er blandt andet psykoterapiens opgave at l¾re os vore f¿lelser at kende, sŒ vi
kan leve f¿lelsesm¾ssigt intelligent ad en gylden middelvej mellem livets
emotionelle ekstremer.
Dette
minder for sŒ vidt meget om buddhismens midtervej. Men der er alligevel det
ganske s¾rlige ved buddhismen, som bestemt ikke er velset i en rationel og
analytisk verden, at alle mennesker har en oprindelig, sand, evig og essentiel
natur, som kaldes buddhanaturen, og som oven i k¿bet er vort f¾lles v¾sen.
Dette
er ganske uvidenskabeligt og uh¿rt for det moderne intellektuelle parnas. Buddhanaturen
er menneskets helt naturlige tilstand og dets egentlige v¾sen, som psykologiske
ord og begreber ikke kan beskrive eller forklare. Hvis man ikke kender denne
natur, er man ikke vŒgnet op. Kender man derimod dette krystalklare
bevidsthedsrum, som ikke er adskilt fra sit bevidsthedsindhold, er man en
buddha. SŒ hvad er det?
Dette
sp¿rgsmŒl er buddhisme, og nu er det sŒdan, at alt, hvad man g¿r eller ikke g¿r
for at erkende denne natur, ikke hj¾lper Žn til at opdage den. Derfor sp¿rger
man sig selv: Hvad g¿r jeg sŒ? MŒlet med ens s¿gen er som en horisont, der
flytter sig v¾k, nŒr man bev¾ger sig mod den. Men s¿ger man den slet ikke,
finder man den heller ikke. Derfor stŒr den, der praktiserer Buddhas vej, i et
eksistentielt dilemma, som er hans vej.
I
dette dilemma er det nu vigtigt at l¾gge et snit eller et hug, og det er det, zazen praksis drejer sig om. Den, som
har v¾ret i en meditations hal kan se, hvordan de praktiserendes snit eller hug
er. Kvaliteten af dette snit er umŒdelig vigtigt i praksis.
Det
bedste snit er knyttet til en lang tilbageholdt udŒnding, som vertikalt
afsk¾rer bevidstheds livets horisontale tankestr¿m og derved neds¾nker Žn i den
rene bevidsthed "bagved" eller "under" det mentale liv.
Dette hug er en neds¾nkning i bevidsthedens evige tomrum, hvor man glemmer sig
selv. Men det er samtidig ogsŒ en opstigning herfra igen, en slags negation af
negationen, hvor man bliver v¾kket af alle ting. I Hjerte Sutraen siges det:
Form er tomhed og tomhed er form.
Det
at acceptere sit eget og andre menneskers mentale liv er meget terapeutisk og
vejen til at sige ja til livet og til at leve sammen med andre mennesker. Men i
det at acceptere livs processernes h¾ndelser i alt sit v¾sen med alle sine
udtryk mŒ man skelne mellem en psykologisk accepteren og en buddhistisk
accepteren. Disse to er fundamentalt forskellige, og det er vigtigt at forstŒ
denne forskel.
I
den psykologiske accepteren er der Žn, der accepterer og noget, som accepteres.
NŒr der er et "jeg" tilstede, som accepterer noget, er der tale om en
psykologisk accepteren. I denne accepteren identificerer man sig med dŽt, der
accepteres, og er derfor ogsŒ bundet af dŽt, der accepteres.
Psykologisk
accepteren er ikke en virkelig accepteren, fordi den er opdelende og
diskriminerende. "Jeget" accepterer nemlig kun dŽt, der giver en
f¿lelse af behag, mens dŽt, der giver en f¿lelse af ubehag afvises.
Psykologisk
accepteren er derfor aldrig fri af sympatier og antipatier eller af
bagvedliggende positive og negative fornemmelser. Egoet identificerer sig med
det, som giver behagelige oplevelser, og denne identification bringer lidelse.
Derfor
virker det altid sŒdan, at nŒr man f.eks. accepterer problemerne i sit liv,
f¿ler man sig psykologisk plaget. Det er fordi, man har opdelt sit liv i mindre
enheder. Man har fragmenteret tilv¾relsen psykologisk og fors¿ger nu i sin
splittelse at acceptere disse bestanddelene, men uden held. Man er nemlig selv
personlig psykologisk til stede hele tiden. Der er sŒ at sige for meget selvbevidsthed.
Man kan ikke se, at den, der accepterer, blot er en refleks, en tr¾kning i
situationstotalitetens ansigt.
Den
buddhistiske accepteren er derimod en ubetinget accepteren uden nogen, der
accepterer eller noget, som accepteres. Der er kun selve denne rene accepteren,
uden at det er muligt at lokalisere den hverken i tankerne, f¿lelsernes eller
indtrykkenes verden. Der er en Œbenhed og et nuv¾r i et fuldst¾ndig um¿bleret
bevidsthedsrum.
Der
er ingen binding til nogen eller noget og ingen identificering med noget, fordi
det er ens ubegr¾nsede situationstotalitet. Til trods for denne udelthed kan
man tydeligt skelne hver enkel detalje i bevidsthedsrummets klare spejl.
Denne
rene accepteren er ens helhed, som ikke er opdelt i negative og positive
fornemmelser eller behagelige eller ubehagelige oplevelser. Den buddhistiske
accepteren er altsŒ en umiddelbar rummelighed. Det er vort totale v¾sen og
tomhedsnatur.
NŒr
man iagttager verden i denne helhed, ser man mange enkeltheder ved virkeligheden,
som man ikke f¿r sŒ. Man ser ting i sit liv, som var skjult af ens
fragmenterede bevidsthed. Det er at leve fra ¿jeblik til ¿jeblik, hvor
¿jeblikket nu og da beder om en handling, som umiddelbart kan opfyldes uden
henvisning til Žn, der handler.
Hvert
¿jeblik er det f¿rste og sidste ¿jeblik i ens liv - frisk og i live, klar og
vŒgen, intet andet betyder noget, og hvert ¿jeblik er alt, hvad der er. Zen
mester Dōgen sagde: "Bjergene, floderne, jorden, solen, mŒnen og
stjernerne er bevidstheden. Lige i dette ¿jeblik, hvad er det, som viser sig
for dig?"