Zen og psykoterapi

 

Tim Pallis

 

 

Vi skal ikke mange Œrtier tilbage, da religion fuldst¾ndig dominerede det psykologiske omrŒde, og sŒdan er det stadig mange steder i verden i dag. Mentale lidelser blev tidligere betragtet som d¾monisk bes¾ttelse eller moralsk ford¾rv, og derfor var kuren enten eksorcisme eller anger. Jeg tror, vi skal v¾re glade for den moderne psykologis videnskabelige forklaringer pŒ menneskelige f¿lelser og adf¾rd.

 

Psykologien er fundamentalt set objektiv og analyserende, og psykoterapien er bevidst om at afd¾kke og afklare. Den s¿ger vore kreative potentialer, stimulerer vor psykiske udvikling, fokuserer pŒ dr¿mme og oplevelser og hj¾lper os med at fŒ kontrol over vort sind og liv.

 

Psykologien tager sig altsŒ af menneskets mere eller mindre kaotiske str¿m af tanker og f¿lelser, og terapiens metode er at bevidstg¿re undertrykte f¿lelser af angst, vrede og fortvivlelse, sŒ de kan komme ind i bevidsthedens lys og sŒledes ikke pŒvirke os negativt og ubevidst.

 

I mods¾tning til den psykologiske oplevelsesverdens horisontale tidslighed, besk¾ftiger religion sig med et langt st¿rre perspektiv, som str¾kker sig fra en fjern fortid uden begyndelse til en fjern fremtid uden ende.

 

Det karakteristiske ved buddhismen er, at der ikke findes en skaber og ingen dommedag i tilv¾relsens proces. Buddhismen hj¾lper mennesket med at finde sin egentlige natur i det evige nuv¾r vertikalt pŒ sindets horisontale associationsr¾kke.

 

Den Zen buddhistiske praksis gŒr netop ud pŒ, at l¾gge et vertikalt snit i den mentale str¿m og afsk¾re dens forl¿b for derved at Œbne for bevidsthedens dybde og mening, sŒ vi kan realisere vor evige natur lige i nuv¾ret.

 

Fra denne rene bevidsthed og dybde, som er vor naturlige tilstand "bagved" den psykologiske tids str¿m af tanker og f¿lelser, kan man nu frit bev¾ge sig ud i hele sit eksistentielle liv og sine psykologiske processer stŒende i det evige nu.

 

Ved at afsk¾re tiden og Œbne op for evigheden stiger man altsŒ igen op fra det transcendente dyb og ind i tidens psykologiske dimension, hvor man bev¾ger sig fremad sammen med livets muligheder. Man er nu ikke l¾ngere bundet af sin personlige oplevelsesverdens betingede f¾nomener, fordi det evige nuv¾r har givet ens liv en ny rummelig bevidsthed.

 

Den psykedeliske revolution, den transpersonlige psykologis revolution og de politiske revolutioner fulgte efter hverandre i slutningen af tresserne og langt ind i halvfjerdserne. Men som det ofte gŒr, blev de undertrykte snart selv undertrykkere.

 

De revolution¾re utopister var sŒ syge af at f¿le sig domineret af de etablerede autoriteter, at de nu som "frigjorte" ikke kun str¾bte efter at bestemme over deres egen, men ogsŒ andres sk¾bne.

 

Den gŒr imidlertid ikke for den spirituelle person, som besk¾ftiger sig med mystikkens indre revolution. Mystikkens frig¿relsesveje tillader ikke selviskheden og heller ikke den kollektive selviskhed et nyt spillerum.

 

De mange forskellige nye psykoterapier, som sŒ dagens lys i de Œr, havde n¾sten alle snuset til ¯stens mystik og i s¾rdeleshed l¾rt meget af buddhismen. Den nye transpersonlige psykologis arkitekter havde bŒde l¾rt af deres psykedeliske erfaringer og ¯stens meditationsteknikker. Alle var de gamle syrehoveder med hang til buddhismens religionspsykologi.

 

Efter deres bevidsthedsudvidende trip rejste de ligesom hippier og beatdigtere til Indien, Sri Lanka, Burma, Thailand, Korea eller Japan for at m¿de meditationsmestre, som kunne fort¾lle dem, hvad vej de nu skulle gŒ. Alle fik de at vide, at trippene og oplevelsernes verden ikke er vejen, og at vejen til oplysningen bŒde er uendelig lang og usigelig kort. Men meditation skal der til. 

 

En af vanskelighederne ved at v¾re psykolog og spirituelt interesseret pŒ samme tid - mŒske med meget sp¾ndende psykedelisk-spirituelle erfaringer i bagagen - er at skulle stille denne tunge bagage fra sig under meditationstr¾ningen. Det er lettere sagt end gjort at afsk¾re trangen til nye terapeutiske oplevelser, som ¿nskes gennemlevet for at overvinde f.eks. sin angst.

 

Lykkedes det efter Œrs praksis at fŒ sŒ meget hold pŒ sin meditative koncentrationen, at sindets umiddelbare tendens til dagdr¿mmeri kan standses, i det mindste under selve meditationen, springer en ny narcissisme ud af bagagen: HŒbet om at blive oplyst!

 

Der opstŒr fascinerende psykologiske og psykosomatiske h¾ndelser is¾r i ugelang intensiv meditationspraksis. Men de viser sig i reglen kun Žn gang, og det vil v¾re dumt at forvente dem igen. For disse oplevelser g¾lder det, at de ikke varer ret l¾nge og ikke har s¾rlig dyb betydning.

 

I det hele taget g¾lder det, at psykologiske reaktioner, energi potentialer og "highs" ikke gŒr i dybden og ikke transcenderer vore psykologiske b¿lgel¾ngder, eller n¾rmer sig vor evige natur, hvor den rene bevidsthed "bagved" eller "under" nuv¾ret fuldst¾ndig oph¾ver selvets betydning.

 

Menneskets eksistentielle lidelse er, at det f¿ler sig adskilt, mangelfuld og fragmenteret. Der synes at v¾re en afstand til verden og andre mennesker, som det ikke er muligt at oph¾ve. Men det er en misforstŒelse at tro, at mennesket kan realisere sig selv eller opnŒ en vedvarende f¿lelse af at v¾re hel og udelt ved at aktualisere sine kreative potentialer i psykoterapi.

 

Personlighedsudvikling kan ikke f¿re til den frig¿relse, der er behov for. Og det er bedst at v¾re indstillet pŒ, at den ¿nskelige naturlige tilstand ikke personligt kan opnŒs eller virkeligg¿res.

 

Psykologiske problemer og neuroser kan afhj¾lpes med terapi, men eksistentielle dilemmaer kan kun forsvinde ved at blive Žt med dem dvs. ved at g¿re dilemmaet til sin vej i spirituel tr¾ning.

 

Det er derfor vigtigt at forstŒ, at det ikke nytter at fors¿ge at integrere terapeutiske og spirituelle metoder pŒ en sŒdan mŒde, at det er den psykologiske terminologi og den psykologiske forstŒelsesramme, som spiller f¿rste violin pŒ bekostning af det spirituelle.

 

Psykologien er simpelthen ikke bred nok til at favne eller pŒ fyldestg¿rende vis give sig i lag med vore dybeste spirituelle l¾ngsler. PŒ den anden side er det selvf¿lgelig sŒdan, at spirituel eller religi¿s praksis sagtens kan bruge psykologiens eller terapiernes begrebsapparatur til at forstŒ det sind, som er eksistentielt plaget.

 

Jeg vil blot advare mod en tendens til at forklare spirituelle erfaringer med psykologiens begreber, blot fordi der for tiden er en ber¿ringsangst overfor religi¿s terminologi. Men samtidig er jeg Œben for muligheden af at betragte psykologiske oplevelser med spirituelle ¿jne. Dette omvendte synspunkt kan v¾re med til at grundl¾gge en kontemplativ psykologi, hvor netop eksistensen af bevidsthedsrummets v¾sen er basis for bevidsthedslivets indhold.

 

Man kan sige, at den buddhistiske praksis handler om lidt efter lidt at befri sig for sine psykologiske hindringer for at erkende sin virkelige identitet eller sin umiddelbare situationstotalitet. Psykoterapien handler derimod om at hj¾lpe mennesker med at foretage visse psykologiske justeringer og tilpasninger bŒde i forhold til sig selv og i forhold til andre mennesker.

 

Den japanske Soto Zen mester Dōgen Kigen (1200-1253) sagde: "At udforske Buddhas vej er at udforske sig selv. At udforske sig selv er at glemme sig selv. At glemme sig selv er at blive v¾kket af alle ting. NŒr du er v¾kket af alle ting, er din krop og dit sind sŒvel som andres kroppe og sind faldet v¾k. Ingen spor af oplysningen bliver tilbage, og denne sporl¿shed forts¾tter uden oph¿r."

 

Buddhisme drejer sig sŒledes ikke om at s¿ge en ny psykologisk identitet, men at s¿ge og finde ens virkelige identitet ved at blive v¾kket af alle ting. Det vil sige at blive virkeliggjort eller aktualiseret af denne verden. At realisere buddhanaturen er at realisere vor identitet med universet.

 

Alle mennesker er til tider mere eller mindre neurotiske, egoistiske, selvoptagne, frygtsomme, indbildske, jaloux, beg¾rlige og uvidende osv. Men de er ogsŒ k¾rlige, bet¾nksomme, hj¾lpsomme, venlige, uselviske og menneskelige osv. Det er blandt andet psykoterapiens opgave at l¾re os vore f¿lelser at kende, sŒ vi kan leve f¿lelsesm¾ssigt intelligent ad en gylden middelvej mellem livets emotionelle ekstremer.

 

Dette minder for sŒ vidt meget om buddhismens midtervej. Men der er alligevel det ganske s¾rlige ved buddhismen, som bestemt ikke er velset i en rationel og analytisk verden, at alle mennesker har en oprindelig, sand, evig og essentiel natur, som kaldes buddhanaturen, og som oven i k¿bet er vort f¾lles v¾sen.

 

Dette er ganske uvidenskabeligt og uh¿rt for det moderne intellektuelle parnas. Buddhanaturen er menneskets helt naturlige tilstand og dets egentlige v¾sen, som psykologiske ord og begreber ikke kan beskrive eller forklare. Hvis man ikke kender denne natur, er man ikke vŒgnet op. Kender man derimod dette krystalklare bevidsthedsrum, som ikke er adskilt fra sit bevidsthedsindhold, er man en buddha. SŒ hvad er det?

 

Dette sp¿rgsmŒl er buddhisme, og nu er det sŒdan, at alt, hvad man g¿r eller ikke g¿r for at erkende denne natur, ikke hj¾lper Žn til at opdage den. Derfor sp¿rger man sig selv: Hvad g¿r jeg sŒ? MŒlet med ens s¿gen er som en horisont, der flytter sig v¾k, nŒr man bev¾ger sig mod den. Men s¿ger man den slet ikke, finder man den heller ikke. Derfor stŒr den, der praktiserer Buddhas vej, i et eksistentielt dilemma, som er hans vej.

 

I dette dilemma er det nu vigtigt at l¾gge et snit eller et hug, og det er det, zazen praksis drejer sig om. Den, som har v¾ret i en meditations hal kan se, hvordan de praktiserendes snit eller hug er. Kvaliteten af dette snit er umŒdelig vigtigt i praksis.

 

Det bedste snit er knyttet til en lang tilbageholdt udŒnding, som vertikalt afsk¾rer bevidstheds livets horisontale tankestr¿m og derved neds¾nker Žn i den rene bevidsthed "bagved" eller "under" det mentale liv. Dette hug er en neds¾nkning i bevidsthedens evige tomrum, hvor man glemmer sig selv. Men det er samtidig ogsŒ en opstigning herfra igen, en slags negation af negationen, hvor man bliver v¾kket af alle ting. I Hjerte Sutraen siges det: Form er tomhed og tomhed er form.

 

Det at acceptere sit eget og andre menneskers mentale liv er meget terapeutisk og vejen til at sige ja til livet og til at leve sammen med andre mennesker. Men i det at acceptere livs processernes h¾ndelser i alt sit v¾sen med alle sine udtryk mŒ man skelne mellem en psykologisk accepteren og en buddhistisk accepteren. Disse to er fundamentalt forskellige, og det er vigtigt at forstŒ denne forskel.

 

I den psykologiske accepteren er der Žn, der accepterer og noget, som accepteres. NŒr der er et "jeg" tilstede, som accepterer noget, er der tale om en psykologisk accepteren. I denne accepteren identificerer man sig med dŽt, der accepteres, og er derfor ogsŒ bundet af dŽt, der accepteres.

 

Psykologisk accepteren er ikke en virkelig accepteren, fordi den er opdelende og diskriminerende. "Jeget" accepterer nemlig kun dŽt, der giver en f¿lelse af behag, mens dŽt, der giver en f¿lelse af ubehag afvises.

 

Psykologisk accepteren er derfor aldrig fri af sympatier og antipatier eller af bagvedliggende positive og negative fornemmelser. Egoet identificerer sig med det, som giver behagelige oplevelser, og denne identification bringer lidelse.

 

Derfor virker det altid sŒdan, at nŒr man f.eks. accepterer problemerne i sit liv, f¿ler man sig psykologisk plaget. Det er fordi, man har opdelt sit liv i mindre enheder. Man har fragmenteret tilv¾relsen psykologisk og fors¿ger nu i sin splittelse at acceptere disse bestanddelene, men uden held. Man er nemlig selv personlig psykologisk til stede hele tiden. Der er sŒ at sige for meget selvbevidsthed. Man kan ikke se, at den, der accepterer, blot er en refleks, en tr¾kning i situationstotalitetens ansigt.

 

Den buddhistiske accepteren er derimod en ubetinget accepteren uden nogen, der accepterer eller noget, som accepteres. Der er kun selve denne rene accepteren, uden at det er muligt at lokalisere den hverken i tankerne, f¿lelsernes eller indtrykkenes verden. Der er en Œbenhed og et nuv¾r i et fuldst¾ndig um¿bleret bevidsthedsrum.

 

Der er ingen binding til nogen eller noget og ingen identificering med noget, fordi det er ens ubegr¾nsede situationstotalitet. Til trods for denne udelthed kan man tydeligt skelne hver enkel detalje i bevidsthedsrummets klare spejl.

 

Denne rene accepteren er ens helhed, som ikke er opdelt i negative og positive fornemmelser eller behagelige eller ubehagelige oplevelser. Den buddhistiske accepteren er altsŒ en umiddelbar rummelighed. Det er vort totale v¾sen og tomhedsnatur.

 

NŒr man iagttager verden i denne helhed, ser man mange enkeltheder ved virkeligheden, som man ikke f¿r sŒ. Man ser ting i sit liv, som var skjult af ens fragmenterede bevidsthed. Det er at leve fra ¿jeblik til ¿jeblik, hvor ¿jeblikket nu og da beder om en handling, som umiddelbart kan opfyldes uden henvisning til Žn, der handler.

 

Hvert ¿jeblik er det f¿rste og sidste ¿jeblik i ens liv - frisk og i live, klar og vŒgen, intet andet betyder noget, og hvert ¿jeblik er alt, hvad der er. Zen mester Dōgen sagde: "Bjergene, floderne, jorden, solen, mŒnen og stjernerne er bevidstheden. Lige i dette ¿jeblik, hvad er det, som viser sig for dig?"